האם בכלל צריך חברות קטנות להובלה ימית:
אני רוצה לשאול ולדון איתכם בשאלה בוערת במיוחד אשר מטרידה היום רבים מאוד בעולם השילוח וההבולה הימית בכלל. השאלה היא ממש קשה, האם עדיין יש מקום בכלל לכל החברות הקטנות שממשיכות להציע שירותי הובלה ימית בעולם האינטרנט ואתרי הקניות הגדולים בחוץ לארץ.
אני אשמח להדגים על מה אני מדבר. הנושא הוא כזה: נניח היום יושבים אלפי צרכנים מול המחשב שלהם בפתח תקווה ומחפשים לקנות איזה שהוא אביזר קטן למכשיר הפלאפון שלהם. רעיון מעולה שיתחדשו.
לפני כמה שנים בלבד העסק עבד בצורה הרבה יותר פשוטה ממה שהוא עובד היום: היינו מתקשרים לאחת החנויות שמציעות שירותי מכירה של אביזרים כאלו. גם אם לא היה לו את האביזרים הללו באותו הרגע, הוא היה מבין שיש ביקוש רב למוצרים הללו ודואג להביא אותם. בזמן שהוא היה רוצה להביא אותם, הוא היה נזקק להובלה ימית. המשלוחים הללו של בעלי עסקים שהביאו סחורה מחו"ל, נתנו תעסוקה לחברות העוסקות בשירותי הובלה ימית.
אבל היום המצב הוא אחר לגמרי, לא פלא שענף הובלה ימית סופג הפסדים כבדים. אם היום אני רוצה להזמין פלאפון חדש, אני כבר לא מתקשר לחנות ישראלית שמביאה את המכשירים האלו לישראל, אלא שולח אי מייל למוכר המוצרים באחד מאתרי המסחר בחו"ל.
אותו סוחר נחמד, דואג לקנות ארגז או שניים על המטוס של אחת מחברות המשלוחים הגדולות כמו פדרל אקספרס למשל, כדי שיקחו את זה איתם על הדרך לישראל. גם אם זה לא דרך מטוס, הוא לוקח מקום על אחת הספינות של חברת ספנות גדולה שמוציאה ספינות בקצב גבוה.
כך או אחרת ספינות המשא של חברות גדולות, כבר לא משאירות שטחים פנויים לחברות ספנות קטנות העוסקות בשירותי הובלה ימית. דבר שלמעשה משאיר את כל השוק שנקרא הובלה ימית רק לחברות ענקיות בלבד. מי סובל מזה?
נכון, הצרכן. כי זמני ההספקה כל הזמן מתאחרים, השירות הרבה פחות אישי ואיכותי, אתם זוכים ליחס של חברה גדולה. אם נזכרתם לסלקום או פלאפון, אז ההשוואה היא בהחלט במקום. השאלה היא איך עוזרים לחברות קטנות לשרוד ולהמשיך להתקיים? הרי ללא חברות בינוניות וקטנות בשוק הובלה ימית, אנחנו נישאר רק עם חברות ענק.